21-10-2016

'Jullie denken oud'

“Jullie denken oud.” Ik heb het de afgelopen weken al twee keer horen zeggen. “Jullie denken oud”, zeiden studenten tegen bedrijven waarvan ik juist dacht dat ze heel vooruitstrevend bezig waren. Dat zette me aan het denken.

De eerste keer dat een student het liet vallen, was tijdens een brainstormsessie over het autarkisch huis. De deelnemers dachten aan oplossingen, zoals warmtepompen en dergelijke. “Maar er zijn al genoeg andere technieken met veel hogere rendementen”, zei een van de studenten die ook deelnam.

Ook vorige week, toen we in samenwerking met Dutch Power een Inspiratietafel hielden om het midden- en laagspanningsnet ook voor de toekomst houdbaar te houden, kwam een student van Team FAST met dezelfde opmerking. Hij maakt onderdeel uit van een team studenten aan de TU Eindhoven en ze zijn bezig met een bus die op mierenzuur moet gaan rijden. De branche vond hij maar behoudend, zei ‘ie. Terwijl juist bij deze bijeenkomsten bedrijven zitten die voorop willen lopen.

Er is dus werk aan de winkel en dat willen we graag doen bij KIEN. Eerder aanhaken bij innovaties. Bij de welbekende trap van technology readiness moeten we als branche niet pas aanhaken bij level 10, want dan loop je achter zodra je het product koopt. Helemaal als je bedenkt dat woningbouwverenigingen hun inkoop pas over 20 jaar afschrijven. Maar weet jij technieken te noemen die nu bij level 8 of 9 zijn? Ik daag je uit!

Zie het als een estafette. Die ren je ook veel sneller als loper 2 al een stuk met loper 1 begint mee te rennen. En zo ook bij loper 3. Loper 1, dat zijn die studenten en wetenschappers die onderzoek doen op universiteiten. Daar hebben wij als KIEN een prima netwerk en kijken we goed in de keuken. Loper 2, dat is de branche. Bedrijven moeten nieuwe technieken durven omarmen, niet bang zijn om eens te falen en vooral: weten wat er speelt. Dat kan bijvoorbeeld op een van onze Inspiratietafels

Loper 3, ten slotte, is de klant. Daar draait het uiteindelijk om. Die moet een zo goed mogelijk product krijgen. En dat betekent ook dat we klanten warm moeten krijgen voor het zoeken naar een oplossing die past bij hun wensen. Pak ze dus niet op prijs, maar zorg ervoor dat die lol krijgt in het actief meedenken in een mooi product. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.