Blogs

In navolging van het succes van de Technodag (oftewel: KIEN Innovatiemeesters Inspireert), die op 13 juni 2017 volledig in het teken stond van Internet of Things, ging KIEN Innovatiemeesters op 13 september weer een stapje verder in de materie. Met een tweetal interactieve sessies op een inspirerende locatie in Woerden werd de rol van de installateur en diens kansen binnen woning-, gebouw- en procesautomatisering nader belicht. Lees verder

Mensen langer zelfstandig en veilig thuis laten wonen door de slimme inzet van technologie. Samen met de organisatie Vitaal Thuis is KIEN Innovatiemeesters op weg om op dit gebied innovatieve doorbraken te realiseren. Doorbraken waarbij de rol van de installateur cruciaal is… Denk er bijvoorbeeld aan wat een installateur kan vergemakkelijken in het leven van COPD-patiënten en mensen met hartfalen. Zij worden beperkt in hun dagelijks functioneren en de behandelend arts wil ze regelmatig in het ziekenhuis zien om te controleren hoe het met hen gaat. Wat zou het betekenen als deze mensen thuis gemonitord kunnen worden en dat een wijkverpleegkundige en/of arts direct op de hoogte wordt gesteld wanneer dat noodzakelijk is? Lees verder

Onze maatschappij verandert snel. Hogere welvaart, betere technologie, snellere ontwikkelingen en verbeterde organisatie van bijvoorbeeld de zorg. We worden met z’n allen steeds ouder. Het CBS verwacht dat het aantal 65-plussers in Nederland groeit van 2,7 miljoen in 2012 naar 4,7 miljoen in 2041. Meer mensen betekent ook dat we beter om moeten gaan met onze bronnen. Dat houdt in minder energie verbruiken en bewuster omgaan met ons eten.Lees verder

Als u kijkt naar alle ontwikkelingen in de installatiebranche, kan ik me goed voorstellen dat u als installateur door de bomen het bos niet meer ziet. De nieuwe technieken komen in sneltreinvaart op u af. Kijk maar naar de eindeloze mogelijkheden die internet of things met zich meebrengt. Wat gebeurt dan met u als ondernemer?Lees verder

21-10-2016

'Jullie denken oud'

“Jullie denken oud.” Ik heb het de afgelopen weken al twee keer horen zeggen. “Jullie denken oud”, zeiden studenten tegen bedrijven waarvan ik juist dacht dat ze heel vooruitstrevend bezig waren. Dat zette me aan het denken.Lees verder

De wereld verandert sneller dan we denken. Dat is geen nieuwe boodschap en het wordt zichtbaar door tal van grote reorganisaties of zelfs het verdwijnen van bedrijven die (met name nog door oudere generaties) als instituten werden gezien. Het tempo waarop de veranderingen plaatsvinden, willen we nog weleens onderschatten. Groot was dan ook bij de velen de schrik, toen recent Deloitte bekendmaakte dat de banen waar bijna een kwart van de studenten voor wordt opgeleid, straks niet meer bestaan. Met name de installatiebranche wordt hard geraakt. Technische richtingen en opleidingen op MBO-niveau, daar waar onze branche het traditioneel van moet hebben, worden als we niet uitkijken compleet nutteloos. > Lees verderLees verder

De beste ideeën ontstaan op de gekste momenten en worden vaak bedacht door mensen van wie je het niet verwacht. Je kunt als bedrijf een aantal mensen aanwijzen om samen goede, innoverende ideeën te bedenken en ze faciliteren met een groot vel papier en zeeën van tijd, maar de kans dat ze iets bedenken dat werkelijk afwijkt en iets nieuws brengt is heel klein. Goede ideeën ontstaan spontaan, bij mensen in alle rangen en standen van een organisatie en gaan meestal verloren omdat ze niet worden opgemerkt.Lees verder

Al sinds het prille begin staat KIEN voor het stimuleren van innovatie binnen de elektrotechniek en dat doen we met succes. We staan nu na vijf jaar aan de vooravond van allerlei technische ontwikkelingen met sociale implicaties die bij elkaar komen. Denk aan de komst van het Internet of Things, fotonica en smart grids, die er allemaal voor zorgen dat de installaties van de toekomst niet alleen goed, maar ook heel slim moeten zijn. Ze moeten straks dingen kunnen die we nu nog niet voor mogelijk houden, maar die straks wel door klanten worden gevraagd. Het vraagt om het inpassen van expertise op het gebied van IT in combinatie met een flinke portie creativiteit, daarbij steunend op het vakmanschap waar we als branche trots op zijn. Goed luisteren en communiceren zijn hierin leidend.Lees verder

Dat kunstenaars zich graag laten inspireren door technologie, is inmiddels een bekend gegeven. Een festival als GOGBOT in Enschede trekt jaarlijks al meer dan een decennium vele tienduizenden bezoekers met uiteenlopende, opvallende creaties, die gebruikmaken van allerlei elektro- en informatietechniek. Maar dat de wisselwerking ook omgekeerd effect kan hebben, is binnen onze branche nog niet in alle geledingen doorgedrongen.Lees verder

De ene doorbraak is de andere niet. Met enige regelmaat lees je in de media over nieuwe (uit)vindingen binnen technologie. Een nieuwe versie van een elektronische chip is geen revolutie, maar een evolutie. Fotonica, dat onder andere zorgt voor datatransport via lasers en licht, hoort absoluut tot de revoluties. De wereld zal bij massaal gebruik nooit meer hetzelfde zijn.Lees verder