09-02-2017

Derde DC-bijeenkomst: opnieuw grote interesse voor gelijkspanning

‘We zijn verrast over het grote aantal aanmeldingen en moesten er zelfs een rem op zetten. Daarnaast zijn we blij dat er vandaag ook vrouwen bij zijn,’  aldus dagvoorzitter Ronald Franssen.

Deelnemers gelijkgestemd over DC
De visie van de deelnemers van vandaag kwam grotendeels overeen met die van de eerste bijeenkomst. Zo bleek er ook bij deze groep angst te heersen voor een overheid die te weinig doet, een consument die DC te duur en/of te gevaarlijk vindt en elektromonteurs die nog te weinig kennis bezitten over DC. Een andere overeenkomst was de mening over het invoeren van DC: ‘We moeten het uitproberen en uit ervaring leren wat we beter kunnen doen. Net als Tesla: laat het vrij.’

‘Stel een wet in die DC verplicht stelt’
Tussen de sessies door spraken we met Frank Windt over zijn visie op DC: ‘DC draag ik natuurlijk een warm hart toe. Ik ben er heel positief over. Alleen moet het wel door iemand ingevoerd worden anders hebben we er niks aan. Ook moet het commercieel aantrekkelijk zijn voor de consument,’ aldus de productmanager bij EBM-papst. Ook vroegen we Frank wie dan verantwoordelijk zou moeten zijn voor de invoering van DC: ‘Misschien de overheid via regelgeving. Bijvoorbeeld een wet waarmee ze DC verplicht stellen, dat zou pas mooi zijn.’

‘DC is vooral nuttig voor eigen opwek’
Natuurlijk konden we het niet laten om ook één van de drie vrouwen aan te spreken. Daarom trokken we Astrid van Sprang van Alliander aan de mouw. Ze is op dit moment bezig met een innovatieproject over het gedeeltelijke aanleggen van gelijkstroom in huis. Over haar visie op DC vertelt ze: ‘Ik denk dat het vooral nuttig is voor de eigen opwek. Als je het zelf opwekt, opslaat en dan gaat gebruiken, is het veel slimmer om het op gelijkstroom te laten. Als dat werkt, kunnen we het vervolgens gaan doorvoeren op de netten.’

Het vervolg
Het team van DCGO gaat de nieuwe inzichten de komende weken uitwerken tot een definitieve visie-statement en een actiegerichte roadmap. Het is de bedoeling om beiden te presenteren tijdens een DC-Congres dat nog voor de zomer (waarschijnlijk ergens in april) gaat plaatsvinden. Houd uw mailbox dus goed in de gaten! De roadmap moet de basis gaan vormen voor het op te richten Innovatieplatform DCGO: een (inter)actieve innovatiecommunity waarin we kennis gaan delen en samen met de de deelnemers actief gaan werken aan het uitvoeren van de innovatieprojecten die in de roadmap zijn gespecificeerd. Deze kunnen betrekking hebben op technologische innovaties, markt-of productontwikkeling, maar ook op het vernieuwen van regelgeving, normen, financieringsopties of businessmodellen.

Met andere woorden: we zijn nog maar net begonnen en u was erbij. Samen gaan we een (gelijk)spannende toekomst tegemoet. Namens het DCGO-team: hartelijk dank voor uw interesse en medewerking en graag tot een volgende keer.