0-energieomgeving

Duurzaamheid, energiezuinigheid, hernieuwbare energie: het zijn urgente maatschappelijke thema’s. Daarom werkt Stichting KIEN samen met haar partners aan oplossingen in een heel concrete vorm: de 0-energieomgeving. Dat zijn omgevingen –  zoals een wijk, gemeente of tunnel – die in staat zijn om zelf te voorzien in de benodigde energie.

De 0-energiegemeenten

KIEN helpt gemeenten om volledig zelfvoorzienend te worden in de benodigde energie. Uitgangspunt is de Trias Energetica:  vermindering van energieconsumptie, opwekking en gebruik van hernieuwbare energie en het efficiënte gebruik van fossiele brandstoffen.

→ Lees meer over de 0-energiegemeenten

De 0-energietunnel

Het concept van de 0-energieomgeving Tunnel is een goede benadering om de tunnels in Nederland en daarbuiten duurzamer en milieuvriendelijke te maken. Er is sprake van een algemene aanpak voor betere energieprestaties van de wegtunnels. Dit project bestudeert het energieverbruik in verband met de exploitatie van de tunnel, waaronder ventilatie, verlichting en luchtreinigingssystemen en maakt analyses van het mogelijke gebruik van duurzame energie-opwekking.