Duurzaam op weg

Voor bedrijven die zich bezig houden met renovatie en bouwprojecten is transport erg belangrijk, maar geen kernactiviteit. Het is in deze branche voornamelijk belangrijk om op tijd bij klanten te zijn. Daarnaast moeten op locatie de juiste spullen beschikbaar zijn. Busjes van installatie- en bouwbedrijven zie je dan ook volop rijden op de Nederlandse straten. Veelal rijden deze installatiebusjes nog op fossiele brandstoffen. Met het oog op een duurzame toekomst zullen deze busjes vervangen gaan worden door duurzame alternatieven. Het is belangrijk voor deze bedrijven om zich hier op tijd en tegen beperkte kosten op aan te kunnen passen.

Waarom duurzamer transport?
Vanwege de desastreuze gevolgen van klimaatverandering is de urgentie voor een duurzaam energiesysteem groot. Om dit te realiseren zijn veranderingen nodig in verschillende sectoren, waaronder de transportsector. In Nederland is in 2013 het Energieakkoord getekend door meer dan 40 partijen. In dit akkoord staat dat de transport- en mobiliteitssector een bijdrage zal leveren door 1,3-1,7 Mton CO2-besparing te realiseren in 2020. Vanwege technische en maatschappelijke mogelijkheden zal op korte termijn de grootste reductie plaats gaan vinden bij het personenvervoer. Nu al zijn er meerdere steden die minder duurzame auto’s uit de binnenstad weren. Ook is er net een Green Deal getekend waarin schoon openbaar busvervoer in Nederland te stimuleren. Deze Green Deal vormt het platform waar alle stakeholders samenwerken om belemmeringen op organisatorisch, bestuurlijk en technisch gebied aan te pakken. Daarnaast hebben meerdere overheden aangegeven dat er in 2030 geen auto’s verkocht mogen worden die op fossiele brandstof rijden.