To be or not to be

De elektrotechnische installatiesector bestaat voornamelijk uit MKB-bedrijven die al jaren in onderaanneming werken in de bouwkolom. Dit betekent: architecten en aannemers (boven in de kolom) ontwikkelen de ontwerpen en de installateur (onder in de kolom) voert op basis van aanbesteding de klus uit.

De proactieve e-installateur
Tijden veranderen. Maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, langer zelfstandig wonen en mobiliteit spelen een steeds grotere rol in de wereld. De e-installateur kan met zijn vakkennis een grote bijdrage leveren aan het beantwoorden van deze vraagstukken. Maar dan moet deze dat wel zélf willen. En begrijpen dat een afwachtende houding funest is: de klant weet door alle ontwikkelingen ook niet meer wat er op de markt is.

Anno 2016 nog een afwachtende houding aannemen leidt gegarandeerd tot een ‘not to be’.

Daarom is het belangrijk dat de e-ondernemer van nu de klantvraag met toepassing van nieuwe technologieën beantwoordt. Zelfstandig of in samenwerking met andere marktpartijen. Deze transitie van onderaanneming tot conceptueel denken heet bij KIEN sociale innovatie van de branche.

De rol van KIEN
KIEN heeft de laatste jaren hard gewerkt om nieuwe technologie, beschikbaar bij de universiteit, bekend te maken bij de e-installateur. Hierdoor kan de e-installateur van tegenwoordig de vraagstukken van klanten zo goed mogelijk beantwoorden. Samen met andere partijen uit de keten (fabrikanten, kennisinstituten, mede-ondernemers) kunnen innovatieve concepten ontwikkeld worden. Zet de concepten in de markt en weet als e-installateur meer marge te behalen. Zo wordt ondernemen weer leuk, dynamisch en winstgevend.

Helaas merkt KIEN dat de sector deze nieuwe concepten onvoldoende snel oppakt. Vandaar dat ze op zoek is naar wegen om de e-installateurs in beweging te brengen. Denk aan: het oprichten van regionale samenwerkingsverbanden die de urgentie zien én begrijpen van veranderingen in de installatiebranche.

Kernbegrippen hierbij zijn:
-    Regionale aanpak
-    Samen met andere marktpartijen
-    Werken vanuit de vraag
-    De e-installateur als initator
-    Pragmatische aanpak

De sector moet naar ons idee weer trots zijn op haar werk en afstand nemen van de ‘u vraagt wij draaien’ – mentaliteit.

Stichting KIEN organiseert bijeenkomsten om samen met de branche en prof. Jan Rotmans dit transitietraject vorm te geven en in beweging te krijgen. Houd de agenda van Stichting KIEN in de gaten voor de eerstvolgende bijeenkomst.

No show beleid
Mocht u onverhoopt niet naar een bijeenkomst kunnen komen, dan is annulering tot 48 uur voor aanvang van de bijeenkomst kosteloos. U dient zich per e-mail af te melden (Kien@silverbee.nl).
Meld u zich binnen 48 uur af of bent u zonder bericht afwezig, dan wordt hier een bedrag van € 50,00 voor in rekening gebracht. U kunt zich uiteraard wel laten vervangen door een collega. We vragen u dit dan vooraf door te geven.