Vragenbank

Via De Vragenbank aan de slag met vragen over toepassing van innovatie in uw werk
Om wetenschappelijke kennis en technisch talent beter bereikbaar te maken voor het MKB en dus ook de e-installateur, hebben TU/e SURE Innovation, KIEN en High Tech NL samen De Vragenbank opgericht. Daarin gaan de beste studenten van de TU Eindhoven aan de slag met innovatievraagstukken van MKB´ers, Hightech-bedrijven en installateurs.

U kunt uw vraag indienen op www.kennisvragenbank.nl. Hier vindt u ook meer informatie over hoe De Vragenbank werkt.

Innoveren is niet vanzelfsprekend
Veel MKB’ers hebben geen interne afdeling voor innovatie, aldus Arie van Duijne (Stichting KIEN). “Wij moeten ze helpen om mee te kunnen met de snelheid van veranderingen. Innovatie moet niet beperkt blijven tot high tech MKB en grote bedrijven, het is belangrijk voor íeder bedrijf.” Volgens Van Duijne kan innovatie met De Vragenbank ook kleine bedrijven helpen, die het anders zelf moeten doen, maar daar vaak niet het budget daarvoor hebben.

Hoogopgeleid, technisch personeel voor MKB
Door De Vragenbank kan de installateur nu vroegtijdig in contact komen met hoogopgeleide studenten en kan hij tegelijkertijd profiteren van actuele, wetenschappelijke kennis. Volgens Coen de Graaf (High Tech NL), is er een ´Battle of Talent´ gaande in de regio. “Grote bedrijven trekken veel technisch talent. Dat is jammer omdat veel innovatie juist in het MKB plaatsvindt. Voor MKB’ers is dit een laagdrempelige manier om in contact te komen met potentiële toekomstige werknemers.”

Goede banenkans voor studenten
Voor studenten is het een manier om vroegtijdig in aanraking te komen met de groeiende MKB-sector. “Het mes snijdt hier aan twee kanten, het helpt ondernemers én studenten.” zegt Monique Greve (TU/e SURE Innovation). “De studenten krijgen via De Vragenbank beter inzicht in de uitdagende innovatievraagstukken die spelen in het MKB. Ze ontdekken dat ze door hun inbreng écht impact kunnen creëren. Dit opent nieuwe carrière perspectieven.”

Innovatievraagstukken
Eerder werden al TU/e-studenten ingezet voor innovatievraagstukken van MKB´ers. Zo onderzochten ze hoe de batterijen van e-scooters geoptimaliseerd konden worden en maakten de studenten een draadloos sensor systeem tegen koperdiefstal. Ook analyseerden de studenten de kosten voor marktintroductie van een verbeterde weeën activiteit meter.